Routetechnieken (Basis)

KRUISPUNTENROUTE

Een eenvoudige manier om de route vast te leggen. Teken het kruispunt waar je staat in een hokje. Geef met een pijl de weg aan die je in wilt gaan. Je staat zelf bij het bolletje.

Geef de kruispunten een nummer en klaar ben je.

QUIZROUTE

Deze tocht lijkt op de kruispuntenroute. Bij iedere zijweg van het kruispunt staat een letter. Ook staat er een vraag bij met verschillende mogelijke antwoorden. De letter die bij het juiste antwoord staat, is de letter van de weg die je in moet slaan.

KRUISPUNTENPIJLTJESROUTE


Nog een variant is de kruispuntenpijltjeroute.
Je geeft alleen de weg aan met een enkele lijn.

VLIEGKOERS

Ook bij de vliegkoers heb je een kompas nodig. Jij bent weer het bolletje onderaan de route die je volgen gaat. Bij het eerste kruispunt dat je tegenkomt stel je het kompas in op 90 graden.

Loop het pad in dat in deze richting loopt, na ongeveer 100 meter kom je bij het volgende kruispunt. Je loopt vervolgens 45 meter het pad op dat loopt in de richting 30 graden oost om. Je geeft het einde van de route aan met een brede horizontale lijn.

Wanneer je niet langer de geschoten richting kunt volgen (flauwe bocht) ga je verder met de volgende.

STRIPKAART

We volgen de route vanaf het troephuis naar de begraafplaats aan de Asakkerweg. Je begint onder bij het bolletje. Teken alleen de wegen die je niet in gaat.

Kleine paadjes geef je aan met een stippellijntje.

Inritten naar bedrijven teken je niet. Je eindigt met een brede horizontale lijn.

SMILEYROUTE

Kijk naar de oogjes van het gezichtje. Ga in de richting waar de oogjes naar toe kijken. Bij een huilend gezichtje moet je terug in dezelfde richting als waarvan je kwam.

OLEAAT

Het oleaat is een doorzichtig stuk papier of een sheet waarop de route getekend staat. Als je het oleaat op de juiste manier op de kaart legt, dan kan je zo de weg zien die je moet volgen.

FOTOTOCHT

Dit is een leuke route. Van alle kruispunten is een foto gemaakt waarop je de richting ziet waarin je nu moet gaan. Soms zijn er ook opvallende objecten (huis, straatnaambordje, huisnummer, enz.) gefotografeerd

Routetechnieken (Verdieping)

BOLLETJESROUTE

De bolletjesroute loopt van kruispunt naar kruispunt. Je hebt ook een kompas nodig.

Bij kruispunt nummer 1 zien we twee bolletjes staan met daaraan een streepje. Het onderste bolletje (altijd onderaan beginnen!) heeft een streepje dat naar boven wijst, naar het noorden (N). Het tweede bolletje wijst naar rechts, naar het oosten (O).

We hebben nu de richting: N.O. (Noord / Oost = 45 graden). De richting die je op je kompas moet instellen is dan dus 45 graden. Je draait langzaam rond (�schieten’) met je kompas totdat de naald goed staat. Het pad wat nu voor je ligt loop je in tot het volgende kruispunt.

Hierna doe je hetzelfde met de bolletjes in het volgende vakje.

BOLLETJE-PIJLTJE-ROUTE

Een variant op de bolletjesroute.

Jij bent het bolletje en het pijltje wijst in de richting van het pad dat je in moet gaan. De pijl in hokje 2 wijst in de richting: NO (45 graden). Stel deze richting in op je kompas en schiet de ingestelde richting.

Hou je het routeblad met de bovenkant naar het noorden toe gericht, dan wijst het pijltje vanzelf in de te volgen richting!

HELIKOPTERROUTE

De pijl met een dubbele poot is de noordpijl, de andere pijlen staan elk voor een kruispunt langs de route. De richting van een pijl ten opzichte van de noordpijl geeft aan in welke kompasrichting je moet gaan op die kruising. Je begrijpt dat alle pijlen zijn genummerd aangezien de verschillende kruispunten kriskras door elkaar heen staan.

KNOPENTOCHT

Voor ieder kruispunt dat je tegen komt zit er een knoop in een lang stuk touw. Iedere knoop heeft een eigen betekenis, b.v. halve steek = rechtsaf, dubbelel halve steek = rechtdoor, achtknoop = linksaf. op dezelfde manier werkt de kralentocht. Dan heeft iedere kleur een eigen betekenis (b.v. rood = links, geel = rechts, groen = rechtdoor).

VECTOR-KRUISPUNTENROUTE

Bij ieder kruispunt wordt aangegeven met een dikke pijl waar het noorden is. Met een dunne pijl staat de richting aangegeven waar je naar toe moet. Als je je routebeschrijving op ieder kruispunt “op het noorden legt”, dan kan je zo zien welke kant je op moet.

Bron: Eindespoor